fbpx
 

5 digitala mötesverktyg för dig och dina medarbetare

21 januari, 2021

Världen går mot ljusare tider. Vintermörkrets skrud lägger sig över oss allt senare på dagarna och den globala vaccineringen är i full gång. Att kunna bibehålla en god och effektfull kommunikation har ställts på prov det senaste året, och denna utmaning kommer leva kvar. Vi ger dig 5 förslag på digitala mötesverktyg för dig och dina medarbetare.

Tomma, ekande konferensrum var en vanlig syn under 2020. Förmodligen kommer det vara ett faktum större delen av det år vi nyligen gick in i, även om vi sakteligen slår tillbaka mot viruset i och med en världsomspännande vaccinering. Möjligen kan vi skymta något, som vi skulle kunna kalla för ett normalläge, längre bort i horisonten, men varje företagare behöver ställa in sig på att tiden före pandemin är ett minne blott. Vårt arbetssätt har förändrats och mycket kommer leva kvar i framtiden. Men allt är inte av ondo.

Tomma konferensrum var en vanlig syn under 2020.

Under det senaste året har kommunikationen blivit utmanad. Med det avses inte bara den interna kommunikationen på företaget, där distansarbete blivit vanligt förekommande, utan även dialogen med befintliga och potentiella kunder. Alla företag har fått ompröva sitt nuvarande arbetssätt och ställa om för att möta nutidens utmaningar.

5 förslag på digitala mötesverktyg för dig och dina medarbetare

Behoven ser olika ut hos olika företag. Kanske är ditt primära behov att hitta nya vägar att kommunicera med dina kunder, eller så är ditt bolags absolut största utmaning att ni arbetar utspritt idag och behöver finna varandra igen (kom ihåg att den interna kommunikation är viktig för bland annat motivationen, informationsflödet, att skapa rätt attityder, uppföljning av projekt och processer, och inte minst den sociala aspekten).

Att kunna bedriva en vettig kommunikation med både kollegor och kunder är minst lika viktigt när du arbetar på distans. Nedan listar vi 5 digitala mötesverktyg som hjälper dig att digitalisera dina tidigare fysiska möten.

1. Microsoft Teams
Microsoft Teams har mängder av integreringsmöjligheter utöver att vara en bas för ditt företags kommunikation, både internt och externt.

Det är omöjligt att inte nämna “Teams” på en sådan här lista. I Sverige är det en mycket välanvänd programvara som tagit stor mark världen över då det lämpar sig väl i organisationer som använder Microsoft 365 (Office). Nästan alla företag som erbjuder videolösningar har andra inbäddade funktioner, och Microsoft Teams är verkligen inte ett undantag.

2. Slack
Över 750 000 företag världen över använder Slack för att förbättra kommunikationen.

Ett mycket populärt samverkansverktyg som har integrerade videokonferensfunktioner. Enkelt och smidigt men liksom Microsoft Teams, inte riktigt meningsfullt att bara använda för just videomöten utan lämpar sig bäst när man använder all funktionalitet.

3. BlueJeans
BlueJeans är snyggt, prydligt och enkelt att arbeta med.

Till skillnad från många andra tjänster är BlueJeans väldigt enkelt att arbeta med. Du är fort igång och arbetar i ett modernt gränssnitt. Det krävs inte heller någon programvara utan du arbetar i molnet.

4. Zoom
Zoom har flugit snabbt som en raket det senaste året liksom kännedomen om varumärket.

Företaget har vuxit med raketfart sedan ett visst virus började härja världen runt. Populärt och gratis i sin enklaste form även om du ganska snabbt kommer inse att du vill betala några tior för bättre funktionalitet.

5. Google Meet
Google Meet är ett nätt program och en smidig lösning om ditt företag sedan tidigare verkar i Googles miljö.

Google Meet är företagsversionen och den uppgraderade varianten av Google Hangouts. Påminner om Zoom med funktioner som kalendersynkning och konferensrumsbokning. Populärt, speciellt om du sedan tidigare använder dig av andra program från Google.

Behöver jag vara ett tekniskt snille?

Det är inte svårt att arbeta med någon av de programvaror vi tagit upp. Du klarar dig med en telefon eller dator och behöver inte göra några större investeringar för att sätta upp den tekniska miljön. Ett tips är att koppla ett headset till din dator, om du använder den lösningen, då ljudkvalitén blir avsevärt bättre. Det finns inget mer störande än när man behöver spetsa öronen för att försöka höra sina mötesdeltagare.

Att slå på kameran är ett måste. Vill du att ditt möte ska vara personligt? Se då till att ni ser varandra.

Nästan alla leverantörer arbetar uteslutande med moderna plattformar.

Vi vill förtydliga att detta inte är någon rangordning av leverantörer och att det finns många andra bra verktyg på marknaden. Systemen har olika prisbilder och funktioner och därav är det viktigt att läsa på innan du väljer leverantör. Dock kommer du mest troligt bli nöjd med något av de ovanstående förslagen.

ByHart arbetar exempelvis med att skapa och implementera kommunikationsflöden hos våra kunder, där digitala lösningar är en del av arbetet. Kontakta oss om du vill diskutera hur ditt företag kan ta ett digitalt kliv.

BYHART ABKontaktuppgifter
Besök oss, ring, skicka ett mail eller chatta med oss här direkt.
BYHART I VÄRLDENVar Hittar Ni Oss?
https://www.byhart.se/wp-content/uploads/2020/03/world-map.jpg
KOPPLA IHOP ER MED OSSSociala Medier
Följ oss för att ta del av det senaste som händer.
BYHART ABKontaktuppgifter
Besök oss, ring, skicka ett mail eller chatta med oss här direkt.
BYHART I VÄRLDENVar Hittar Ni Oss?
https://www.byhart.se/wp-content/uploads/2020/03/world-map.jpg
KOPPLA IHOP ER MED OSSSociala Medier
Följ oss för att ta del av det senaste som händer.

ByHart AB © 2021. All rights reserved.

ByHart AB © 2021. All rights reserved.